تصویر مقاله کانون تبلیغاتی چیست

کانون تبلیغاتی چیست؟

شاید این سوال که کانون تبلیغاتی چیست ؟ به نظر یک سوال مشخص با جوابی کاملا مشخص باشد اما در دنیای مدرن امروز کانون تبلیغاتی یا آژانس تبلیغاتی از چیزی که به نظر میرسد قدری پیچیده تر است. پیش از اینکه وارد موضوع اصلی و تعاریف و عناوین این مقاله بشویم بگذارید نگاهی به تعریف اولیه و پایه ای یک کانون تبلیغاتی بیندازیم.

تعریف پایه کانون تبلیغاتی

یک کانون تبلیغاتی خالق برنامه و تمامی جنبه های مرتبط با تبلیغات یک مشتری است. کانونهای تبلیغاتی ممکن است در یک حوزه خاص فعالیت کنند و یا تمامی خدمات تبلیغاتی یک مشتری را به طور کامل بر عهده بگیرند. کانون تبلیغاتی خمیرمایه تبلیغات یک مشتری نظیر وبسایت، کمپینهای فضای مجازی، تبلیغات چاپی، لوگو و هویت بصری ورا تولید میکند. تمامی این موارد تحت یک برنامه واحد و با نگاه به هدف تبلیغات مشتری شکل دهی و ساماندهی می شوند.

انواع کانون تبلیغاتی چیست ؟

به سادگی نمی‌توان که تمامی کانون‌های تبلیغاتی را بر اساس یک تعریف ساده و ابتدایی دسته بندی کرد. کانون های تبلیغاتی می توانند با تمرکز بر روی یک موضوع خاص و یا پوشش تمامی خدمات مورد نیاز مشتری در انواع مختلفی دسته بندی شوند. بر این اساس می‌توان انواع مختلفی از دسته بندی را برای کانون‌های تبلیغاتی ذکر کرد که در این مقاله ما به دو نوع از این دسته بندی ها می‌پردازیم.

دسته بندی نوع اول

این نوع دسته بندی بر اساس موقعیت قرارگیری کانون‌های تبلیغاتی در بازار و نوع مخاطبان آنها تعیین می گردد. این دسته بندی ساده ترین و رایج ترین نوع دسته بندی کانون های تبلیغاتی است اما دسته بندی های دیگری نیز در سرتاسر دنیا وجود دارد

  • بالای خط (Above The Line ATL):

این دسته به کانون های تبلیغاتی بزرگ که خالق کمپین های تبلیغاتی بزرگ کشوری و حتی بین المللی هستند اطلاق می

گردد. کانون هایی که با صرف بودجه بسیار حجم زیادی از تبلیغات را برای برندهایی با بودجه زیاد انجام می دهند. کمپین های بزرگی که رسانههایی نظیر تلویزیون، مجله، روزنامه و حتی رسانه های کمتر شناخته شده نظیر استفاده از گوریلا مارکتینگ را انجام می دهند.

  • زیر خط (Below The Line BTL):

این کانون ها بودجه و شناخته شدگی کانون های ATL را ندارند، اما آنها کاملا برای ترکیب رسانههای کوچک مناسب هستند. حتی می توان گفت امروزه با وجود شبکه های اجتماعی نقش این نوع کانونهای تبلیغاتی پر رنگتر شده است. کانون های تبلیغاتی BTL به طور معمول تبلیغات محلی،تولید محتوای متنی، طراحی بنر. این کانون ها در برخی از موارد پروژه های دسته ATL را هم انجام می دهند اما قطعا بدون تحمل سختی بسیار این کار را نمی توانند انجام دهند.

  • روی خط (Through The Line TTL):

شاید رایج ترین نوع کانون تبلیغاتی این روزها در بین این سه نوع باشد. کانون های تبلیغاتی روی خط ترکیبی از دو نوع قبلی هستند. این کانون ها طراحی و پیاده سازی کمپین های کوچک و بزرگ، تبلیغات محیطی، تلویزیون و رادیو و حتی تولید محتوا برای وبسایت ها را انجام می دهند. TTLها این روزها به دلیل گسترش فضای مجازی و تلفن های هوشمند بسیار رایج شده اند.

دسته بندی نوع دوم

این نوع دسته بندی بر اساس نوع فعالیت کانون های تبلیغاتی تعیین می گردند.

  • کانونهای تبلیغاتی دیجیتال:

این کانون ها تماما متمرکز بر فضای دیجیتال هستند. آنها خدماتی نظیر طراحی و پیاده سازی وبسایت و اپلیکیشن، کمپین های آنلاین و تمام خدماتی که مرتبط با فضای دیجیتال باشند را انجام میدهند. هرچند که می توانند خدماتی نظیر چاپ، رادیو و  حتی تلویزیون را انجام دهند اما کاملا بر فضای مجازی تمرکز دارند.

  • کانون های تبلیغاتی حوزه سلامتی:

یک نیاز برای تخصص و تمرکز بر روی محصولات سلامتی و خدمات آن سبب ایجاد چنین کانون های تبلیغاتی در سرتاسر دنیا شده است . به این خاطر که این حوزه بسیار حساس است. مشتریان این نوع کانون های تبلیغاتی داروسازان، بیمارستان ها، تجهیزات پزشکی و تمامی مواردی که می تواند در دسته بندی سلامت و خدمات آن جای بگیرد.

  • کانون های تبلیغاتی حوزه مالی و تکنولوژی:

مانند سلامت دنیای تکنولوژی و مالی میتواند بحثی بسیار سخت و طاقت فرسا باشد. این کانون های تبلیغاتی نویسندگان متخصص و کارگردانهای هنری دارند که دنیای این موضوعات را به خوبی می شناسند.

  • کانون های تبلیغاتی درون سازمانی (In House):

این کانونهای تبلیغاتی در داخل مجموعه یا شرکت بنا نهاده شدند و تمامی فعالیتهای تبلیغاتی همان شرکت یا مجموعه را انجام می دهند. مانند برندهای بزرگ نظیر اپل و نایکی یا حتی برندهای کوچکتر. این کانون ها اختصاصی بر روی محصول یا خدمت آن مجموعه فعالیت می کنند. این نوع از کانون های تبلیغاتی به عنوان کانون های فروخته شده در نظر گرفته می شوندچون نمی توانند بر روی چندین برند فعالیت کنند اما در برخی از موارد این کانون ها کارهایی انجام می دهند که نفس شما را بند خواهند آورد.

نقش های یک کانون تبلیغاتی چیست ؟

نقشهایی که به طور معمول در یک کانون تبلیغاتی می توان دید شامل:

مدیر کانون

کارگردان خلاق

مدیریت امور مشتریان

کپی رایتر

گرافیست ها

و کارگردان رسانه است

برخی از کانون ها در بعضی از نقش ها به صورت دورکاری یا پروژه ای فعالیت می کنند مثل کپی رایتر، گرافیست ها و به طور کلی نقش هایی که نیازمند حضور ندارد. این روزها نقش ها و حتی اندازه کانون های تبلیغاتی بر اساس پروژه تعریف می گردند، کسانی که به صورت ساعتی، روزانه و یا حتی پروژه ای به یک کانون اضافه می شوند.

معایب کار در یک کانون تبلیغاتی چیست ؟

کار کردن در یک کانون تبلیغاتی یک کار ثابت روزمره در ساعت اداری نخواهد بود. از کارمندان یک شرکت تبلیغاتی خواسته می شود که ساعت های طولانی کار کنند حتی در آخر هفته ها و روزهای تعطیل. یک محطیط پر استرس و بدون استراحت در این فضا امری عادی است. پروژه هایی که اورژانسی می شوند تمامی کارها زمین گذاشته می شود تا سریعا کار اورژانسی انجام شود.

مزایای کار در یک کانون تبلیغاتی چیست ؟

یک محیط خلاق و ترکیب شده با مقدار زیادی خوش گذشتن. تمرین هر روزه کار گروهی و همچنین نبود یک کار تکراری فضایی برای شما خواهد ساخت که بتوانید از خودتان احساس رضایت بیشتری داشته باشید.

[simple-author-box]

پاسخ دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.